Ugovor o posredovanju je pravni dokument kojim se definišu uslovi i obaveze između klijenta (prodavca odnosno zakupodavca) i agencije za nekretnine. Ovaj ugovor definiše vrstu usluga koje agencija pruža, trajanje ugovora, visinu provizije ili naknade koju agencija naplaćuje, kao i prava i obaveze jedne i druge strane.
Neophodno je da dogovor koji se postigne usmeno bude precizno formulisan i ozvaničen potpisima vlasnika nekretnine i odgovornog lica u agenciji. Najčešće je to izvršni direktor ili drugo ovlašćeno lice u agenciji, uz obavezan pečat kako bi ugovor bio validan. Ugovor o posredovanju ima određenu formu i ovim dokumentom definišu se sve činjenice koje su važne za pravni posao. Svaki ugovor o posredovanju u sebi sadrži odredbe opštih uslova poslovanja agencije, ali da se ne bi optrećivao ugovor,
opšti uslovi poslovanja se daju na uvid klijentu i potpisom na ugovoru potvrđuje da je sa njima saglasan. To je standardna praksa i opšti uslovi poslovanja treba da budu istaknuti na vidljivom mjestu u poslovnim prostorijama posrednika kao i na web sajtu agencije.
Ugovori o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti sklapaju se između vlasnika, bilo da je on pravno ili fizičko lice i agencije kao posrednika. Dakle, agenti kao fizička lica nijesu posrednici već su angažovani da rade za posrednika – agenciju. Zbog toga je važno da vlasnici budu upoznati sa ovom činjenicom da ih lica koja rade mimo zakonskih okvira ne bi dovela u zabludu i sa njima sklopila nevažeće ugovore.
Osnovne stavke koje sadrži ugovor o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti su:
- Ugovorne strane (dio ugovora u kome se navode podacima vlasnika nekretnine i agencije)
- Predmet ugovora (potrebno je precizno navesti informacije o nekretnini koja je predmet prodaje ili zakupa)
- Trajanje ugovora (najčešće se ugovori sklapaju na period od godinu dana uz mogućnost produženja)
- Početna cijena (definiše se cijena nekretnine po kojoj će ona biti oglašavana i nuđena klijentima, a može se korigovati na zahtjev vlasnika ili uz sugestiju posrednika, uz obaveznu saglasnost vlasnika)
- Provizija i naknade (agencijska provizija se izražava procentualno i računa se u odnosu na postignutu cijenu na kupoprodajnom ugovoru, a kod ugovora o zakupu najčešće je riječ o iznosu jedne mjesečne kirije, a moguće je dogovoriti i naknade bez obzira na uspjeh posredovanja)
- Obaveze agencije (precizno se navode usluge koje će agencija pružiti nalogodavcu prilikom posredovanja i najčešće uključuju marketinške usluge, oglašavanje, pregovaranje, prezentaciju nepokretnosti, dakle sve one radnje koje je neophodno preduzeti kako bi došlo do realizacije pravnog posla)
- Obaveze nalogodavca (vlasnik nekretnine preuzima određene obaveze i one se ogledaju u tome da posredniku dostavi na uvid vlasničku dokumentaciju, dozvoli obilaske nepokretnosti na način dogovoren sa posrednikom, isplati posredničku proviziju i druge naknade ako su ugovorene, kao i da poštuje stavke ugovora)
- Raskid ugovora (svaki ugovor se sklapa na određeni vremenski period, ali se pod određenim uslovima može i raskinuti dok ranije preuzete obaveze treba da budu regulisane bez obzira na raskid ugovora)
- Ostale odredbe (odnose sa na specifične detalje, rešavanje sporova i zakone koji se primenjuju na pitanja koja nisu definisana ugovorom)
Postoje dva tipa ugovora o posredovanju: standardni i ekskluzivni. Sa njihovim pojedinostima i razlikama možete se upoznati u tekstu koji se nalazi na ovom linku.
*Photo by Gabrielle Henderson on Unsplash